Als ondernemer ben je constant op zoek naar manieren om de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten. Zonder zichtbaarheid is het onmogelijk om de doelgroep te bereiken. Bovendien is het een blijvend proces. Je moet hier constant aan werken om de bekendheid te vergroten en vast te houden. Maar hoe pak je dit dan aan? Wat de beste optie is, hangt van veel verschillende factoren af. In dit artikel zetten we de beste manieren om de zichtbaarheid van jouw bedrijf te vergroten op een rij.
Online marketing (SEO en SEA)
De digitale wereld is tegenwoordig absoluut onmisbaar. Jouw doelgroep bevindt zich ongetwijfeld online. Als potentiële klanten op zoek zijn naar nieuwe producten of diensten, dan zullen ze zich negen van de tien keer richten tot het internet. Het is dan ook van essentieel belang dat jouw bedrijf zichtbaar is op het wijde web. Dit kan op verschillende manieren. Hierbij kun je denken aan SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising).
Denk je aan SEO, dan denk je aan verschillende methodes om je website te optimaliseren en aantrekkelijker te maken voor zoekmachines. Dit doe je door in de eerste plaats een goede website te (laten) bouwen, waardevolle content te maken en links te verzamelen.
Bij SEA denk je aan het plaatsen van advertenties via Google. Dit is een betaalde methode om hoger in de zoekmachines te belanden en zo de digitale zichtbaarheid te vergroten.
Wie de digitale zichtbaarheid wil vergroten, doet er goed aan om contact op te nemen met een online marketeer. Deze deskundige weet precies te vertellen wat er nodig is om jouw website te verbeteren en hoe dit het beste aangepakt kan worden.
Offline marketing
Veel mensen onderschatten tegenwoordig het nut van offline marketing. Maar heus, ook in deze digitale tijd is offline marketing nog altijd van essentieel belang. Een combinatie tussen offline en online marketing zorgt ervoor dat je niemand van jouw doelgroep misloopt en constant zichtbaar bent voor potentiële klanten. Hierbij kun je denken aan het volgende:
Kranten en tijdschriften zijn de perfecte manier om de directe omgeving snel te bereiken. Deze methode is vooral geschikt voor ondernemers die zich richten op de lokale doelgroep.
Billboards en posters kunnen geplaatst worden op drukbezochte plekken. Denk bijvoorbeeld aan een plaatselijk winkelcentrum of bij bushaltes.
Sponsoring van lokale sportteams door bijvoorbeeld het logo van jouw bedrijf op hun sporttenues te drukken. Zo toon je jouw betrokkenheid bij de lokale sportvereniging(en) en vergroot je jouw zichtbaarheid in de nabije omgeving.
Deze vormen van offline marketing kunnen een aanzienlijke impact hebben op de lokale zichtbaarheid en klantenbinding. Zeker wanneer ze strategisch worden ingezet. Hierbij kun je bijvoorbeeld ook denken aan het gebruik van lichtmastreclame. Met buitenreclame Amsterdam bereik je een grotere doelgroep en ben je constant zichtbaar. In tegenstelling tot online marketing hoeft de doelgroep immers geen telefoon op zak te hebben of het internet op te gaan. De reclame kan ook niet geblokkeerd worden. Het is constant zichtbaar. Hierdoor geniet je van een langdurige impact.